Monday, September 14, 2015

Kembara Bermula

Assalamualaikum Pengembaraan kami bermula 31 Januari 2013. Kami menaiki penerbangan AirAsia KUL- HDY dr LCCT jam 12.30 tghari dan tiba dia Hadyai International Airport pd jam 12.30 tgahri waktu Thai. Beza waktu Malaysia Dan Thailand cuma satu jam..lewat satu jam. Untuk pengetahuan juga, penerbangan dr KL ke Hatyai cuma ada sekali sahaja sehari kecuali hari minggu. Jadi sesiapa yang ingin ke sini menaiki pesawat, memang tiada pilihan selain AirAsia dan utk waktu tersebut sahaja. Ketibaan kami disambut oleh 'boss' suami saya. Beliau telah 3 tahun bertugas di Songkhla. Seorang berbangsa India tetapi fasih berbahasa melayu, Kelantan dan jg bahasa Thai. Kami kemudiannya dibawa ke border Bukit Kayu Hitam utk mengambil kereta kami yg telah suami saya hantar beberapa hari sebelum melalui Kedah. Untuk pengetahuan juga, bagi sesiapa yang ingin melancong ke sini, selain menggunakan pesawat, boleh juga berkereta atau bas dan keretapi melalui Padang Besar dan Bukit Kayu Hitam. Kami berhenti rehat dan makan sebewerentar di Dannok. Di Dannok ada banyak pilihan restoran Muslim. Jadi takde la kami susah payah nak fikir untuk makan kat mana. Yang paling penting, semua makanan sedap2 belaka. Perjalanan dari Hatyai ke Bukit Kayu Hitam mengambil masa selama dua jam. Hari yang agak memenatkan bagi kami dan Alhamdulillah Nazmi ketika itu, tidak langsung merengek. Nazmi sangat well behave. Kami kemudiannya balik semula ke Songkhla dan tiba di Hotel Samila Beach pada jam 6 petang. Kami akan transit di sini selama lima hari sebelum masuk ke kuaters di Konsulat General Malaysia Songkhla. Penat tak terkata, nasib baik malam tu kami di bawa keluar makan bersama keluarga Tuan Anbalagan.. Boss suami saya tadi. Keluarga yang baik dan kami juga bakal berjiran. Malam tu kami cuma balik hotel dan tidur kerana kami yakin esok pasti lebih memenatkan dari hari ini.